12 dagar!

Hej!
12 dagar sedan jag opererades och jag har inte orkat skriva något förrän nu. Operationen gick bra. Fredagen började med den obligatoriska duschen med hibiskrubb och sedan var det bara att vänta. Och väntan blev lång. Jag visste att jag var tredje patient och att det troligen skulle bli efter lunch och mycket riktigt, 13.50 kom de och sa att operation hade ringt och att jag skulle få min premedicinering. sagt och gjort, jag fick min medicin, gick på toa och sedan började väntan igen. 16.30 frågade jag om det verkligen skulle bli av och då hade de själva börjat undra. 16.55 kom läkaren in som skulle opererat mig in och då trodde jag att det inte skulle bli av på fredagen men då sa han att jag skulle till operation om 10 minuter och att det blev en annan läkare som skulle operera. 17.30 sov jag gott och vaknade sedan vid 20 tiden på neurointensiven. Mådde ganksa bra och var i ett drömtillstånd fram till ca 21.15 då jag hörde personalen prata i telefon med Peder. Tyckte att jag mådde lite illa men det var av att jag inte hade ätit sedan 21 tiden på torsdagskvällen så först fick jag vatten sedan Proviva och därefter fick jag en RisiFrutti och den var sååååå god. Orkade även ringa hem till Peder och prata en stund.
Vid 23.50 var jag tillbaka på mitt rum på avdelningen och fick genomgå de obligatoriska testerna efter en sådan här operation med lite frågor och motoriska rörelser. Klarade allt utom att direkt kunna svara på vilken månad det var. Hade inte en aning om vad månad ens betydde. En fruktansvärd förvirrad känsla att i minnet verkligen behöva leta efter ordets betydelse och sedan försöka reda ut det. Tack o lov kom jag ihåg att att vi nyligen firat Peder och att han fyller år i mars så jag slog till med det :-)! Under natten blev jag sedan väckt 2 gånger av personalen för att de skulle se så att jag inte glidit in någon form av medvetslöshet.

Lördagmorgon kom och jag kände mig under omständigheterna pigg. Fick frukost på rummet och det smakade mycket gott. Kände mig lite yr så fort jag reste mig upp så det blev att ligga i sängen ganska mycket den dagen. På em fick jag besök av mina mostrar Eva och Kerstin och av min bror och hans familj som hade en jättefin bukett med tulpaner med sig.
Efter en bra natt med ganska mycket sömn vaknade jag upp med en huvudvärk som jag kände igen från det att jag hade undertryck i huvudet. Trist då Peder och Jennifer skulle komma på besök denna dag. Pratde med sköterskan och hon skulle prata med läkaren. Tog mig ut i matsalen för att äta frukost men hej o hå, det var som att åka karusell men jag lyckades få i mig en fralla och en kopp kaffe. När Peder och Jennifer kom tog vi en promenad ner i kiosken för att handla en tidning men bara den lilla promenaden var kämpig. Vid lunchtid kom min läkare och han ställde om flödet i shunten så efter det och att jag orkat äta lite lunch kändes det mycket bättre. Denna dag var också full av besök. Förrutom Peder och Jennifer kom moster Kerstin, Pappa och min "plastsyster" Maria (tack för godiset Maria) och när alla hade åkt hem trodde jag att jag skulle få vila lite men då knackade det på dörren och därstod min kusin Ken. Så kul att han kom och hälsade på. Efter alla dessa besök var jag ganska slut men det är alltid kul att få besök för dagarna blir inte så långa då. På kvällen kom sedan min moster Mona in en stund. Hon jobbar på den andra neuroavdelningen och skulle jobba natt så hon tittade in en stund.

Måndagen kom och det enda jag gjorde denna dag var att vila,äta, titta lite på tv, läsa, äta godis och ta små promenader i korridoren och duscha.Att en sdusch kan vara så skön. Håret var i ett enda trassel då de tvättat det med antibakeriell vätska inför operationen och även rakat det på två ställen där se skulle öppna upp. När jag sedan tvättade det och kammade ut det lossnade det massor av hår så jag är alldeles tunnhårig på höger sida av huvudet.Fick också besked av läkaren att om ingen oförutsatt hände skulle jag få åka hem på tisdagen. Kerstin kom även på besök denna dagen och så gjorde också Mona innan hon skulle gå på ännu en natt.

Tisdag kom och ronden också. Fick besked på att jag skulle få åka hem på em så det blev till att packa väskan och vila så mycket som möjligt innan hemfärd med Linnean. Hemresan gick bra och det var skönt att få landa i sin egen soffa och säng och få äta Peders goda mat.
De dagar jag nu varit hemma har varit ganska bra. Haft ont när jag vaknat och det har hållt i sig fram till lunch ungefär och sedan har jag behövt sova en timme på eftermiddagarna. Kroppen och shunten har nu börjat anpassa sig efter varandra och nu börjar det kännas ganska bra. I måndags, 28/3, var jag och tog bort agrafferna från de tre såren.7 uppe på skallen, 4 bakom örat och 10 på magen. För att sätta in en shunt har de öppnat upp uppe på huvudet för att sätta in slangen, bakom örat föör att koppla ihop slang och shunt och i buken för att lägga slangen tillrätta i magen. Det som har kännts mest är såret i magen då det stramar så fort jag rör mig. Såren är denna gången mycket fina och läker kanonbra. Förra gången fick jag en infektion i såret på huvudet så det tog flera veckor för huden att läka.
Har haft besök av mina fina vänner och även försökt att vara ute lite men då tillsammans med andra då jag fortfarande känner mig lite yr. En aktivitet per dag utanför huset räcker för att jag ska bli trött men jag känner redan att det har blivit mycket bättre och att det går framåt.
Är nu sjukskriven fram till den 14 april på heltid för att sedan försöka jobba 2 veckor halvtid. Ska på återbesök i Lund någon gång i maj och då hoppas jag verkligen att allt är ok.
I morgon ska jag se om jag orkar åka upp till jobb och hälsa på en stund.

Madelaine



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0